Mediation, circulation, consumption. The world of literature

Authors

Abstract

This article explores the experience of mediation in the production of Latin American literature in the contemporary cultural scene and discusses the idea of “World Literature.” The general frame for this reflection encompasses the function of the producers and gatekeepers in modern literature and in the context of globalization. The main hypothesis focuses on interpreting the changes in the role of producers and mediators, how culture becomes mediation, and their effects on the circulation and consumption of literature and culture. Two case studies (works by Dani Zelko and Valeria Luiselli) are considered and this reflection is linked to the changes in cultural production and consumption under the pandemic.

Keywords:

contemporary Latin American culture, Zelko, Luiselli, pandemic, cultural consumption

References

Agamben, Giorgio et al. Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias. Ciudad: ASPO, 2020.

Aguilar, Gonzalo. Otros mundos. Ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos Editor, 2010.

Aglo, Anuario de glotopolítica, https://glotopolitica.com/

Astutti, Adriana y Sandra Contreras. “Editoriales independientes, pequeñas… Micropolíticas culturales en la literatura argentina actual”. Revista Iberoamericana LXVII, 197 (octubre-diciembre 2001): 767-780.

Ayén, Xavi. Aquellos años del boom. García Márquez, Vargas Llosa y el grupo de amigos que lo cambiaron todo. Barcelona: RBA Libros, 2014.

Badenes, Daniel y Verónica Stedile Luna, eds. Estado de feria permanente. La experiencia de las editoriales independientes argentinas 2001-2020. Buenos Aires: ClubHem, 2021. https://clubhemeditorxs.wordpress.com/tag/estado-de-feria-permanente/

Bilbija, Ksenija y Paloma Celis Carbajal, eds. Akademia Cartonera: a Primer of Latin American Cartonera Publishers. Un abc de las editoriales cartoneras en América Latina. Madison: Parallel P/U of Wisconsin-Madison Libraries, 2009.

Botto, Malena. “1990-2000. La concentración y la polarización de la industria editorial”. Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2000. Ed. José Luis de Diego. Buenos Aires: FCE, 2006. 209-249.

Bourdieu, Pierre. La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Buenos Aires: Aguilar, 1998.

Casanova, Pascale. La république mondiale des lettres. París: du Seuil, 1999.

Degiovanni, Fernando, ed. Dossier “Comunidades y relatos del libro en América Latina”. Orbis Tertius 1, 21 (junio-noviembre 2015): 115-158.

Epplin, Craig. Late Book Culture in Argentina. London: Bloomsbury, 2014.

Gallego-Cuiñas, Ana. Hemeroteca de Humanidades sobre la pandemia de coronavirus (COVID-19). Unidad de Excelencia Iber-Lab. Crítica, Lenguas y Culturas en Iberoamérica, Universidad de Granada, https://covid19.ugr.es/en/node/329.

García Canclini, Néstor. Las industrias culturales en la integración latinoamericana. Eds. Néstor García Canclini y Carlos Juan Moneta. México: Grijalbo, 1999.

Hoyos, Héctor. Beyond Bolaño. The Global Latin American Novel. New York: Columbia UP, 2015.

Huyssen, Andreas. Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2002.

Kamenszain, Tamara. El libro de Tamar. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2018.

Kudaibergen, Jania y Marco Thomas Bosshard, eds. ¿Nuevas formas de literatura subalterna? Las editoriales cartoneras como plataforma para las voces marginadas. Berlín: Verlag Walter Frey, 2021.

Locane, Jorge. “Por una sociología de las ausencias en la literatura mundial”. Re-Mapping World Literature. Writing, Book Markets, and Epistemologies between Latin America and the Global South. Eds. Gesine Müller, Jorge J. Locane y Benjamin Loy. Berlín/Boston: De Gruyter, 2018. 189-198.

_. De la literatura latinoamericana a la literatura (latinoamericana) mundial. Condiciones materiales, procesos y actores. Berlín/Boston, De Gruyter, 2019.

López Winne, Hernán y Víctor Malumián. Independientes, ¿de qué? Hablan los editores de América Latina. México: FCE, 2016.

Luiselli, Valeria. The Lost Children Archives. Nueva York: Alfred A. Knopf, 2019.

_. Los niños perdidos (un ensayo en cuarenta peguntas). México: Sexto Piso, 2016.

Martín-Barbero, Jesús. Al sur de la modernidad. Comunicación, globalización y multiculturalidad. Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, Universidad de Pittsburgh, 2001.

Montaldo, Graciela. Museo del consumo. Archivos de la cultura de masas en la Argentina. Buenos Aires: FCE, 2016.

_. “La invasión de la política”. e-misférica, 8.1. Performance ≠ Life (2011). https://hemisphericinstitute.org/en/emisferica-81/8-1-essays/la-invasion-de-la-politica.html

Palmeiro, Cecilia. “El lenguaje inclusivo y las micropolíticas de la lengua”. Otra Parte semanal. https://www.revistaotraparte.com/discusion/el-lenguaje-inclusivo-y-las-micropoliticas-de-la-lengua/.

Rama, Ángel. “El boom en perspectiva”. Más allá del Boom: Literatura y mercado. Ed. Ángel Rama. Buenos Aires: Folios, 1984.

Rancière, Jacques. Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Buenos Aires, Manantial, 2013.

Sánchez Prado, Ignacio M. Strategic Occidentalism. On Mexican Fiction, the Neoliberal Book Market, and the Question of World Literature. Evanston: Northwestern UP, 2018.

_. “El efecto Luiselli. Notas sobre la nueva literatura mexicana y la lengua inglesa”. World Editors. Dynamics of Global Publishing and the Latin American Case between the Archive and the Digital Age. Eds. Gustavo Guerrero, Benjamin Loy y Gesine Müller. Boston: De Gruyter, 2021. 95-107

Schwartz, Marcy. Public Pages: Reading along the Latin American Streetscape. Austin: University of Texas Press, 2018.

Zelko, Dani. Reunión, https://reunionreunion.com/

_. Museo Reina Sofía, https://www.museoreinasofia.es/multimedia/audiolibro-reunion-lengua-o-muerte